Vespa LX 2-takt / 4-takt

Vespa LX 2-takt / 4-takt

Het is alweer 15 jaar geleden dat de Vespa LX het levenslicht zag. Hoog tijd dus voor een korte terugblik op dit enorm populaire scooter model van het beroemde Italiaanse merk.

 

Terug naar de slanke lijn

Hoewel de retro scooter look synoniem staat met het merk Vespa, zijn het juist de ‘slanke’ modellen die hebben bijgedragen aan de enorme populariteit van dit merk. In 2005 werd de Vespa ET (lees hieronder meer over dit model) opgevolgd door de Vespa LX in 2-takt en 4-takt uitvoering voor zowel 50cc en 125cc. De body was afgeleid van de Vespino modellen, die decennia lang naast de robuuste Vespone modellen werden gemaakt. Dit was het eerste model ‘normale’ Vespa scooter die in dit millennium is uitgebracht, daarvoor waren er de speciale edities Ferrari ET4 in 2001, en de ‘step’ Trafeli in 2003.

 

Vespa ET

Het bewijs dat de Vespa LX 2-takt zijn tijd ver vooruit was op het gebied van motor technologie, ligt al ver voor de introductie van deze scooter. In 1996 werd namelijk de voorganger van de Vespa LX op de markt gebracht, de Vespa ET die zowel in 4-takt 125cc motorfiets als in een 2-takt bromfiets model leverbaar was. De 2-takt uitvoering maakte gebruik van injectie motoren, daarmee lag het verbruik tot dertig procent lager dan bij voorgaande modellen mogelijk was. De uitstoot lag zelfs 70 procent lager, waarmee rijden op een scooter meer milieuvriendelijk dan ooit was. Dit model zou tot in het derde millennium in het assortiment blijven, waarna het opgevolgd zou worden door de populaire Vespa LX.

 

60 of 65?

LX is het Romeinse cijfer voor 60, toch zou het nog een jaartje duren voordat Vespa zijn zestigste verjaardag zou vieren. Toen werd een gelimiteerde serie van 999 exemplaren gebouwd van de Vespa GTV – LXV. De LXV zou vooral de design filosofie van de jaren zestig Vespa’s volgen. Het zou tot 2009 duren tot de Vespa LX 2-takt uitvoering eindelijk een waardige tegenhanger zou krijgen met de nieuwe Vespa LX 4-takt motor. Dit was destijds de meest krachtige 4-takt scooter die op de markt verkrijgbaar was.

 

Van S naar Sprint verder naar de toekomst

Na de LX kwam de S als opvolger voor de slanke Vespa scooter lijn, later zou de Sprint volgen. Het was de Primavera die als eerste de ‘overstap’ naar elektrisch zou maken, de Elettrica is immers op dit model geïnspireerd. Van 2-takt naar 4-takt en nu naar volledig elektrisch rijden. Ook nu blijft het Italiaanse merk voorop lopen!