Kort na de introductie van de LX kwam Vespa met de LXV in 2-takt en 4-takt uitvoering. Dat was een ‘happy birthday’, want dit model kwam uit toen het Italiaanse scooter merk zestig jaar bestond. Een goede reden dus om dit model eens wat nader onder de loep te nemen.
Is de Vespa LXV hetzelfde als de LX?
Niet helemaal. De Vespa LXV 2-takt en 4-takt zijn wel gebaseerd op de LX, en delen ook veel kenmerken en specificaties. In winkels en op websites worden deze modellen ook regelmatig door elkaar gehaald. Toch kwam de LXV een jaar later uit, bij het zestig jaar bestaan van de fabrikant. Dat is een beetje apart omdat LX staat voor zestig, LXV staat voor 65.
De overeenkomsten zijn wel duidelijk. Zo hebben beide modellen een bijzonder retro uiterlijk met ronde vormen en behoorlijk wat details van chroom. Het zadel is in twee delen gesplitst, en gemaakt van echt leer. Het achterrek van chroom behoort ook tot de onderscheidende kenmerken van deze retro scooter.
En nu…
Helaas, je kunt niet langer de Vespa LXV nieuw kopen. Dat is eigenlijk geen ramp, want de Primavera biedt minstens zoveel scooter voor het geld. In een aantal opzichten is de Primavera misschien wel superieur aan de voorgaande versie. Dit betekent uiteraard niet dat jouw oude exemplaar direct bij het schroot kan, je kunt online nog steeds veel LXV onderdelen bestellen.
Vespa LXV onderdelen
Let altijd goed op of de onderdelen bestemd zijn voor de Vespa LXV 2-takt of 4-takt. Ook kan er verschil zijn tussen 25 km/h snorfiets en 45 km/h bromfiets uitvoeringen. Vaak zullen LX onderdelen ook passen op de LXV uitvoering, maar dit is niet altijd het geval. Als er niet specifiek vermeld wordt om welk model het gaat, dan kun je beter even een berichtje sturen naar de winkel.
Wat kun je zoal kopen voor jouw scooter?
- Een achterdrager om bagage mee te vervoeren, en natuurlijk voor wat extra chroom wat er mooi uitziet.
- Heb je behoefte aan bescherming van jouw bagage? Je kunt er natuurlijk ook een koffer op monteren.
- Het bijzondere zadel in twee delen met buddy seat, en bijbehorende handvatten om het helemaal af te maken.
- Zit er standaard geen LED verlichting op jouw scooter? Die kun je gewoon bestellen voor optimaal zicht, en gezien te worden natuurlijk.
- Bescherm jouw scooter met een scooterhoes wanneer binnen stallen geen optie is.
- Rijd het hele jaar comfortabel met een hoog windscherm, een laag windscherm is uiteraard ook een optie.
Net zoals bij de meeste Vespa’s kun je lang nadat de productie is gestaakt nog onderdelen kopen. Zo investeer je in een duurzame scooter.