Het merk Vespa heeft altijd vooruitgelopen op de concurrentie. Vanaf het eerste model in 1946 tot de dag van vandaag komen ze steeds weer met bijzondere innovaties. Denk aan de injectie motor, schijfremmen, mono voorvork of gevlochten remkabels voor een hogere remdruk. Deze kennis komt voor een groot deel uit de ontwikkeling van motorfietsen en motoren voor professioneel racen, ze druppelen vervolgens naar de brom- en snorfietsen waar we zo van houden. Hoe het zit met de Vespa Sprint S 4-takt en Euro 4 norm is niet voor iedereen even duidelijk, dit lichten we op deze pagina toe.
Voldoet jouw Vespa Sprint S aan de norm?
Denk je dat jouw Vespa Sprint S van het Euro 2 type is? Dit kan eigenlijk niet, want een Vespa Sprint S hoort Euro 4 te zijn. Iedere Sprint S die je kunt kopen heeft een moderne 4-takt motor die voldoet aan de Euro 4 norm zoals deze is vastgesteld voor gemotoriseerde tweewielers in Europa. Mocht je hier vragen over hebben, dan kun je het beste even contact opnemen met de leverancier.
Oudere Vespa scooters die niet voldoen aan de norm
Ben je in het bezit van een 2-takt scooter, of een model waar je van zeker weet dat er een Euro 2 certificering op zit? Dan mag je in steeds minder gemeenten rijden. Dat is jammer, vanwege steeds strengere milieueisen is het wel een feit. Je kunt de gok wagen, of ermee in gebieden blijven rijden waar het (voorlopig) nog wel is toegestaan. Je kunt natuurlijk ook eens naar een Vespa Sprint S 4-takt met Euro 4 certificering gaan kijken, dan weet je zeker dat er de komende jaren geen problemen zijn. Een bijkomend voordeel is het lagere verbruik, dus je voelt het voordeel ook je portemonnee.
Is 4-takt net zo snel als 2-takt?
Voor een lange tijd waren 2-takt motoren vooral in trek bij rijders die graag hun brommer opvoeren. Ook lagen de prestaties standaard al hoger. Vespa was een pionier met scooters die voorzien waren van een injectie-motor, sinds die tijd hebben 4-takt motoren snel vooruitgang geboekt. Ook opvoeren is nu mogelijk met deze motoren, zo kun je een Vespa Sprint S met 4-takt motor én Euro 4 normering inclusief opvoer kit kopen. Dan heb je alleen nog maar de voordelen, en niet de nadelen van een modern motorblok. Houd er wel rekening mee dat een opgevoerde brommer waarschijnlijk niet meer voldoet aan de emissienormen, daarnaast mag je ook niet de maximumsnelheid overschrijden. Opvoeren gebeurt dus geheel op eigen risico.