Ben jij in het bezit van een Vespa Sprint? Nou, gefeliciteerd, want dit is een prachtige scooter! Ben je nog geen eigenaar? Dan wil je misschien wat meer weten over dit model. Maar hoe zit het precies met Vespa 4-takt met Euro 2, Euro 4 of de Euro 5 norm? Wat betekent de Europese emissiestandaard eigenlijk en moet jouw scooter hieraan voldoen? Er zijn volop vragen, hier zijn de antwoorden!
Hoe zit het met de Euro norm?
De Europese emissiestandaard werd geïntroduceerd in 1992. Op dat moment waren er al grenzen bepaald in Duitsland en Frankrijk. Fabrikanten wilde voorkomen dat ieder land eigen normen zou stellen, wat de productie van nieuwe voertuigen nagenoeg onmogelijk zou maken. De basis voor de huidige normen werd al gelegd in 1970, waarbij een verdrag uit 1958 als basis werd genomen. In 1970 had de Verenigde Staten al richtlijnen ingevoerd, twee jaar later zou Japan volgen. De behoorlijk unieke situatie van veel kleine landen in een grotere gemeenschap maakte het lastig om ook hier een dergelijke norm in te voeren. Hier is een overzicht van de normeringen, en wat dit betekent voor jouw scooter.
- Heb je een Vespa Sprint 4-takt Euro 1 in bezit? Deze norm werd ingesteld in 1992, toen bestond dit model nog niet!
- Heb je een Vespa Sprint 4-takt Euro 2 in bezit? Deze norm werd ingesteld in 1995, toen bestond dit model nog niet!
- Heb je een Vespa Sprint 4-takt Euro 3 in bezit? Deze norm werd ingesteld in 1999, toen bestond dit model nog niet!
- Heb je een Vespa Sprint 4-takt Euro 4 in bezit? Deze norm werd ingesteld in 2006, toen bestond dit model nog niet!
- Heb je een Vespa Sprint 4-takt Euro 5 in bezit? Deze norm werd ingesteld in 2009. Ook toen bestond dit model nog niet, maar nu wel! Daarom moeten Sprints die momenteel verkocht worden voldoen aan deze norm.
Hoewel er sinds 2013 een Euro 6 norm bestaat, geldt deze alleen voor personenwagens, niet voor scooters.
Wat betekent dit voor jouw scooter?
Ben je in het bezit van een Vespa Sprint of Primavera scooter? Dan is er niets om je druk over te maken, jouw tweewieler voldoet aan de huidige normen. Er zijn gemeenten en stadskernen waar oudere (2-takt) motoren geweerd worden, mocht je dus over een ouder model beschikken is het verstandig om dit te controleren. Anders riskeer je een boete. En misschien is het een mooie gelegenheid om naar een nieuw exemplaar uit te kijken. Dan kun je weer jaren vooruit!