Vespa S 2-takt / 4-takt

Vespa S 2-takt / 4-takt

Vespa S of Vespa Sprint? Of Sport? Ze maken het niet altijd makkelijk in Italië, met al die modellen scooters. Is een Vespa S 2-takt beter dan 4-takt, of maakt dit niet meer uit? En hoe zit het eigenlijk met de LX en Primavera?

 

Wat maakt de Vespa S bijzonder?

De Vespa S werd geïntroduceerd in 2008. Het betreft een moderne scooter die voldoet aan alle eisen van dit millennium. Later zou dit model worden vervangen door de Sprint. Je moet goed naar verschillen zoeken, je kunt bijvoorbeeld zien dat de Vespa S wat hoekig van vorm is met minder chroom in de details. In 2011 kwam ook nog de Vespa S Sport editie, met een meer sportief uiterlijk. Beide modellen zijn niet meer leverbaar, nu zijn er de Sprint en de Primavera.

 

2-takt of 4-takt?

Als je voor de nieuwste Elettrica gaat, dan heb je niets meer te maken met het aantal kleppen en dat soort zaken. Bij de nieuwste modellen op benzine lagen 2-takt en 4-takt al dicht bij elkaar. Bij de wat oudere Vespa S 2-takt merk je wat fellere prestaties, daar staat tegenover dat het gebruik ook wat hoger ligt dan bij een Vespa S in 4-takt uitvoering. Bij de opvolgers zijn deze verschillen steeds kleiner geworden, en is het meer een kwestie van persoonlijke voorkeur geworden.

 

En de LX en Primavera dan?

Het is een soort traditie van de fabrikant om twee types naast elkaar te verkopen. Zo was er naast de S ook de LX, en naast de Sprint is er de Primavera. Hoewel deze modellen technisch gezien gelijkwaardig zijn, is er sprake van een meer smalle versie (S en Sprint) of een wat bredere versie (LX en Primavera). Afhankelijk van wat jouw voorkeur heeft kies je voor een model dat hier het beste bij past. Dan zijn er ook nog speciale edities die je extra’s bieden voor een geringe meerprijs. Tenminste goedkoper dan zelf een kale scooter pimpen, voor losse onderdelen betaal je doorgaans een stuk meer.

 

Tip: Voor een aantal upgrades zijn ook ‘aftermarket’ onderdelen verkrijgbaar. Dit zijn geen officiële Vespa producten, maar ze worden wel specifiek ontwikkeld voor deze modellen. Soms zijn ze niet zo goed als het origineel, maar dat is zeker geen harde regel. Je kunt met derde-partij onderdelen vaak veel geld besparen, voor onderdelen die bijna of net zo goed zijn als het origineel. Sommige onderdelen zoals Audi-stijl verlichting kun je niet eens kopen bij Vespa, maar wel van andere leveranciers.