Waarom is het merk Vespa zo speciaal?
Iedereen kent het Italiaanse scootermerk Vespa. Zelfs als je nog nooit op een scooter hebt gereden, dan zul je bekend zijn met dit merk. Maar waarom is deze scooter eigenlijk zo speciaal? Hier zijn zeven feiten die Vespa tot een heel bijzonder merk maken.
1. Vespa is geen merk
Vooruit, dit is misschien minder ‘speciaal’ dan een correctie, maar het mag toch genoemd worden. Hoewel de meeste mensen denken dat Vespa een merk scooters is, betreft het feitelijk een serie scooters van het Italiaanse merk Piaggio. Net zoals Lipton en Knorr onder de vlag van Unilever vallen, is Vespa een merk dat net als bijvoorbeeld Gilera en Aprilia eigendom zijn van Piaggio.
2. Gemaakt van vliegtuig onderdelen
Na de Tweede Wereldoorlog mocht Italië als voormalig bondgenoot van Duitsland geen eigen luchtmacht meer onderhouden. Dat was een financiële tegenvaller voor de Piaggio fabriek, die een magazijn vol met vliegtuigonderdelen had liggen. Ze maakten van een nood een deugd en ontwikkelden een motorfiets die gebaseerd was op onderdelen die reeds voorhanden waren. De kleine wielen aan de voorzijde van een vliegtuig werden zo gebruikt voor deze beroemde scooter.
3. Een wesp zonder angel
“Vespa” betekent letterlijk “wesp”. Dit kan twee redenen hebben. Als eerste de slanke taille. Normaal gesproken moest je over het zadel heen stappen om op een motorfiets te rijden, Piaggio doorbrak deze standaard door een soort zetel model te ontwerpen. Daarnaast leek het zoemende geluid van de motor ook veel op die van een wesp, wat een relatief licht motorblok was.
4. Scooter voor emancipatie
Standaard motorfietsen waren vooral bedoeld voor mannen, omdat je met een rok of jurk niet fijn kon plaatsnemen op het zadel. Het praktische draagvlak om de benen op te rusten zorgde ervoor dat voortaan ook de dames op een scooter rond konden rijden. Daarmee wisten Vespa’s snel de harten van zowel heren als dames te veroveren.
5. Vespa met vier wielen
Kenners weten natuurlijk allang dat die bizarre driewiel auto ‘Ape’ familie is van de Vespa scooter. Maar zelfs doorgewinterde fans zijn er niet altijd van op de hoogte dat er ook een Vespa auto gemaakt is; de Vespa 400. De productie lag niet hoger dan 34.000 stuks, en werd niet verkocht in Italië omdat dit model te veel leek op de Fiat 500.
6. Russische kopie
Bij kopieën van producten wijzen we vaak met het beschuldigende vingertje naar Azië. Terecht, want merken als Vespelini, Killerbee, Turbho en BTC worden in Azië gemaakt op basis van het iconische Vespa design. Maar in 1955 kwam Rusland al met de Vjatka op de markt. De overeenkomsten berusten zeker niet op toeval, want de Russische regering kocht een Vespa 150 Grand Sport om dit model schaamteloos te kopiëren. De Vjatka was in productie tot 1969.
7. Vespa goes electric
In 2017 werd voor het eerst de Vespa Elettrica aan het publiek geïntroduceerd, de eerste scooter van dit merk die volledig elektrisch wordt aangedreven. Het was zeker niet de eerste elektrische scooter, er zijn wel enkele unieke features aanwezig zoals een snellaad functie voor de accu. Het model is gebaseerd op de Primavera, maar dan met een meer futuristische afwerking. Zo zal dit merk nog lang speciaal blijven!